Wednesday, December 9, 2009

Baik punyer...yummie....

Hehe...1stly Assalamualaikum semue...
Harap2 semua sehat lah hendaknya, InsyaAllah. Em...sejak ada hobi baru ni smakin ari pulok aku turun ke dapur. Rupenye memasak neh sronok jgk yek...huhu Sblm ni bukan xnak masak tp kurang minat sket. Walaupun aku malas masak tapi aku suka buat kek. Ni hobi yang paling xleh tinggal. Kadang-kadang mama sampai marah sebab asek buat kek jek sbb kat rumah aku xde sape2 jd xde orang yang nak makan. Last skali antar kat adik aku kat hostel...hehehe Hm...tengah ari tadi aku buat pizza ok la. Xde la teruk sangat pun rasa nya. Penat la jugak menguli nye...Resepi ni mak aku punye so boleh lah yek di kongsi di sini. Bak kata orang sharing is caring kan...Em slamat mencuba ye...



Bahan-bahan
Untuk doh pizza
* 200g / 2 cawan tepung gandum
* 20g / 2 st yis segera
* 3g / 1/2 st garam
* 5g / 1 st gula
* 10g / 2sb minyak sayuran atau minyak zaitun
* 1/2 cwn air suam untuk menguli

Untuk sos pizza
* 1 labu bawang besar - cincang halus
* 2 ulas bawang putih - cincang halus
* 2 biji tomato - cincang halus
* 2 sb minyak masak
* 3 sb tomato puri
* 2 sb sos tomato
* 3/4 st gula
* 1 st oregano
* garam & gula

Untuk Topping
* Udang, sosej, daging ayam, daging lembu
* Lada benggala hijau atau merah, tomato
* Cendawan butang, bawang besar, nenas
* Keju(seeloknya keju mozarella) untuk pizza

Cara-cara
Untuk doh pizza
  1. Campur tepung gandum,yis,garam,gula dan minyak dalam mangkuk besar. Gaul rata. Masuk air suam sikit2 dan uli hingga jadi doh lembut & tidak lekat di tangan.
  2. Sukatan air bergantung pada tepung gandum yang digunakan, agak2 supaya doh tidak melekat di tangan. Masuk doh dalam bekas besar yang telah disapu sedikit minyak.Tutup bekas dgn plastik cling/tuala lembab.
  3. Letakkan mangkuk dalam suhu bilik selama 60minit supaya doh naik sekali ganda.
  4. Sapukan marjerin/butter pada acuan pizza atau loyang yang nak digunakan. Canai doh menjadi bulat setebal 2cm. Masuk doh dalam loyang hingga menutupi loyang. Biarkan sebentar 10minit supaya kembang sedikit.
  5. Cucuk adunan dengan garpu supaya tak gelembung semasa membakarnya. Kemudian bolehlah disapu permukaannya dengan sos pizza.
  6. Parutkan 1/3 keju. Taburkan pula sayur,daging atau ayam serta bahan2 lain mengikut selera sendiri. Akhir sekali taburkan baki keju tadi.
  7. Bakar selama 25-30minit pada suhu 200 degree.

Untuk sos pizza

Tumis bawang hingga naik bau. Masuk bahan2 yang lain. Masak sampai agak pekat. Tutup api & sejukkan sebentar.

p/s: kalo malas nak buat sos piza gunakan tomato yang dah siap jual kat kedai pn boleh jgk contoh paling senang Pregio. Kat sini sy x guna loyang bulat tapi segi empat sbb loyang bulat tu xmuat nak masuk oven...hehe

3 comments:

LIPISLADY said...

Assalamualaikum ni resipi sapa, saya print out yee..

nasuha ahmad helmi said...

fuyoo..pandai cik amy kita msk rupenyer..akak nak yang dah siap msk punyer,nnt bwk g maktab eh ;p

kasutburuk said...

lipis lady:print lah...boleh je, tu resepi cilok mama kite yg punye...huhu

kak suha:InsyaAllah kalo rajin t amy bwk yek...