Wednesday, July 8, 2009

tentang KITA


bila dah masuk Julai ni terkenang plak seseuatu....


hm...kalau sebelum-sebelum ni aku asek post item yang ilmiah je kali ni lain sket. Aku nak cerita pasal sesuatu tentang SESEORANG.Cerita ni lebih kepada lipatan kenangan la sebab perkara ni berlaku time mula-mula aku msk IPGM.


yeah...masih segar di ingatan ku(cewah...hehe)


16 Mei 2007


tarikh ni agak keramat bagi aku sebab hari ni adalah pertama kali aku menjejakkan kaki ke alam perguruan. Aku mula mendaftar di IPGM dan memulakan hidup di tempat yang baru dgn lifestyle yang baru....I'm totally change here...hehe


ermmm....hari 1st aku masuk asrama off coz la dapat roomate kn.Ha kalo nak tau rumet aku orang johor.Ada cerita disebalik orang Johor nih...haha

Sebelum aku masuk IPGM member aku ada cakap yang orang johor ni sombong 'n' mulut laser. Aku pun percaya la 100%. Maklumlah budak yang baru nak kenal dunia luar kn... Baru nak belajar2 berkawan dengan orang luar. Aku pun mula berprasangka kat rumet baru aku tu(kesian die...hehe).

Pagi tu bila lepas daftar kitaorang semua dibenarkan hantar barang kat hostel so aku pun amek la kesempatan yang ada untuk berkenalan ngn rumet baru ku itu...aku yang mula-mula start dulu sebab aku tengok die asek sorok belakang mak die je.Agaknye takut tengok aku kot hehe...

Perbualan pun berlangsung lebih kurang macam ni la..


aku :nama apa????
rumetku:apa?

aku pun ulang lagi soklan aku yang paling simple 2

aku : nama apa???
rumetku :hah???

aku pun mulai naik pelik.dia ni tak paham bahasa melayu kew???hehe pastu aku pun mengambil inisiatif untuk bercakap bahasa baku terus.Sambil2 tu aku pun ulang lagi soklan cepu mas aku tu dengan penuh berhemah dan baku.

aku: nama awak siapa?
rumetku: owh...nama saya fatin
aku: kenapa tadi saya tanya xjawab
rumetku: saya tak paham apa yang awak cakap tadi


Akhirnya tahulah aku bahawa rumetku itu tak paham loghat yang aku guna tu. Ye lah aku cakap loghat utara yang mashyuk pekat tu die plak speaking ala2 key ell. Mana nak sama tambah plak dei orang jawa. Tapi bila die plak yang speaking jawa aku lah plak yang nganga..termangu-mangu tak paham..haha. Mana la aku taw kalo dia tu xpaham apa yang aku cakap haha....aneh btol.Dia kata lagi aku cakap cepat sangat....huhu


Hm...bukan setakat dia je yang cakap macam2 classmate aku pun complain cam2 gak. 1st time aku nk perkenalkan diri sampai tiga kali aku kena ulang sebut nama aku yang panjang berjela2 sampai dorang sume puas ati..kata dorang aku cakap cepat sangat...
tapi Alhamdulillah sekarang aku dah bleh kawal gaya percakapan aku yang dulunya macam nak merempit 2 jadi lebih lembut dan perlahan...haha(bajet je tu)


Dalam aku berprasangka kat rumet aku tu tetiba aku rasa pelik sebab dia x macam apa yang member aku gambarkan...lain sangat. 1st day tu masa kat dalam dewan rumet aku tu nanges sebab die sedih. Aku pun pujuk lah dia seadanya sebab aku bukannye reti pujuk orang pn.Malam tu dia demam plak aku lagi lah nek gelabah sebab die asek cakap pelik2 je. Esoknye dia ajak aku makan ais krim. Aku marah die sebab demam-demam pn nak makan ais krim tapi dia nak jugak.Rupa-rupanya dia kalo demam kena makan ais krim...erm baru lah ku tahu....


Lama-lama aku dah mula tukar persepsi tentang dia(termasuk budak-budak johor lain) dan dah jadi kawan baik pun. dah masuk dua tahun kami dok bilik sama-sama, makan sama-sama, study sama-sama, main sama-sama, outing sama-sama and everything we shared together. Walaupun kami slalu gaduh-gaduh tapi tu juz penambah rasa je dalam hidup ni...kalo hidup kite ni asek smooth je xsyok jugak kan x happening la...


Lastly...my dear roomate I LOVE YOU more than my handphone hehe....
gurau je tu...


my roomate...ku sayang kamu
ku harap kau juga begitu...=)

No comments: