Friday, July 24, 2009

Fatty bumbum yang cute


Gemuk...????

ah.....no....it sensitive
right????

hehe...kali ni aku nak tulis sesuatu tentang fakta kehidupan. Sebenarnya dalam dunia ni ramai budak perempuan yang sangat takut gemuk.Betul??? comfirm pny....memang ramai.


Ramai budak perempuan yang sangat takut nak timbang berat. Nak tau kenapa? sebab ramai yang tak mau terima kenyataan tentang berat kan... herm...bila tengok berat dah naik dua kilo je comfirm esoknye mesti terus puasa. Tak baik tau puasa kena ikhlas...hehe(mcm la aku ni baik sgt kn).

Xpa2 itu bukan masalahnya. Kat sini aku nak share sesuatu yang penting untuk berat kita yang dapat menentukan sama ada kita ni normal atau pun obesiti.Nak tau apa? erm...kalo orang putih panggil BMI stand for Body Mass Index atau pun dalam bahasa Melayunya Indeks Purata Badan. Formula dia senang je


BMI = kg/m²


Kalau anda dapat purata dari 18.9 ke 24.9, ia bermaksud berat anda normal. Anda hanya perlu benar-benar risau apabila purata mencapai 30 hingga 40 lebih. Sebab ianya dapat membahayakan kesihatan. Tapi apabila BMI anda mencecah ke 25.0 dan ke atas anda sedang berada di zon berjaga-jaga sebenarnya.Oleh itu bawak-bawaklah mengawal pemakanan yang sehat.Begitulah kata sorang pakar yang aku baca kat dalam buku.

No comments: