SUBJEK :KREATIVITI DAN SENI KANAK-KANAK(PSV 3103)
TAJUK :TOKOH-TOKOH PENDIDIK DAN PENGKAJI LUKISAN KANAK-KANAK (HURWITZ DAN DAY)
PERKEMBANGAN ARTISTIK OLEH HURWITZ DAN DAY
Hurwitz dan Day telah membahagikan tahap perkembangan artistik kanak-kanak kepada tiga peringkat iaitu:
1) Peringkat Manipulatif ( 2-5 tahun )
2) Peringkat Membuat Simbol ( 6-9 tahun )
3) Peringkat Pra Remaja ( 10-13 tahun )
Peringkat 1: Peringkat Manipulatif/zaman awal kanak-kanak (2-5 tahun)
-Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
-Lukisan tidak realistik(banyak guna garisan)
-Garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang.
-Boleh melukis rupa
-Pada peringkat ini aktiviti melukis lebih kepada kepuasan dan keseronokan
-Melukis/memegang peralatan melukis adalah mengikut gaya dan cara yang mereka sukai
-4 peringkat contengan pada peringkat manipulatif:
1.Contengan garisan tidak terkawal
2.Contengan garisan terkawal
3.Contengan rupa terkawal
4.Contengan rupa
Peringkat 2: Membuat Simbol (6-9 Tahun)
-Boleh menghasilkan simbol
-kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol.
-Kawalan tangan mula seimbang
-Persekitaran mempengaruhi lukisan mereka.
-Biasanya ia suka melukis objek-objek yang hampir dengan diri/pengalaman mereka(contoh; rumah, kakak, abang, emak, ayah, bilik tidur dan lain-lain)
-Imej yang penting biasanya dilukis lebih besar(contoh; bapa, orang lebih besar daripada latar belakang)
-Warna disesuaikan (contoh; langit biru, pokok hijau)
Peringkat 3: Pra-Remaja (10-13 Tahun)
-Cuba melukis figura dengan saiz yang betul (mengikut kadar banding)
-Lukisan lebih rasional-pilih warna yang tepat-ada bayang-bayang- perspektif-lebih realistik.
-Lukisan figura pula mula dilukis dengan menitikberatkan daya saiz sebenar objek.
No comments:
Post a Comment