Thursday, May 20, 2010

Makanan tradisional Kuala Lipis

Sambal Bilis Hitam Kuala Lipis Pahang

Sambal ini merupakan makanan tradisional orang Kuala Lipis,Pahang.Rase die memang sodap.1st time makan lagi aku da jatuh chenta. Sambal ni dibuat dari ikan bilis kisar, lada kecil giling & belimbing buluh yang direbus selama 9 jam untuk memastikan buah ini betul2 masak dan tahan lama.

Istimewanya sambal ini dimasak dgn periuk tanah sahaja serta menggunakan dapur arang kayu bakau. Tapi sekarang dah tak....gune je yang moden hehehe....

Sambal ni sesuai dimakan dengan nasi, pulut dan sebagai perencah dalam masakan

Sambal ni kalau letak kat luar hanya bertahan 7hari sahaja...dan jika di simpan di dlm peti sejuk boleh bertahan sehingga 3-4 bulan.....tapi biasanya 3-4 hari je tahan sebab habis licin kene makan

Untuk makluman semua, sambal ini biasanye hanya dibuat mengikut musim buah belimbing buluh je...so kena la tunggu musim die ye kalo nak makan. Tapi kalo ada sesape yang teringin kat pasar malam Bandar Baru Kuala Lipis ada jual. Makcik ni aku panggil die mak tam, tapi die bukan mak tam aku tapi mak tam member aku...hehe kire tempias sedare la2...hehehehe






Gambo nih...keh kidnap kat laman web Majlis Daerah Kuala Lipis (MDKL)hehehe...


nie plop...gambo buah belimbing buloh...bagi sesape yang tak tau...ni lah buah belimbing buloh...
blkg umah atok saye ada banyak...hehehe
gambo ni xkidnap dari mana2...tapi amek sendiri time cuti ari2...


3 comments:

ASaDa RyutaRo said...

letak la resepi.. leh la try buat..

hee =)

tapi cam sambal ikan bilis biasa gak.. cuma lebih belimbing buluh je kan?

err.. belimbing buluh tu cmna?

ckgu amie said...

care nk buat die amy xtaw sgt la...blom b'guru lagi...hehehe...
tape nnt amy cari resepi dari yg pakar...
em..gmbo belimbing buloh?????ada2...jap nk post...

ASaDa RyutaRo said...

lorr.. belimbing ni ke? ada musim gak ea?? hihi :P