Thursday, July 28, 2011

Truly from Kuala Lipis


Kuih lompat tikam.

Kuih lompat tikam merupakan sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Pahang, Kelantan dan Terengganu.

Kuih lompat tikam mempunyai dua lapisan, iaitu lapisan tepung yang biasanya bewarna hijau di bahagian bawah dan lapisan santan yang bewarna putih di bahagian atas. Bahagian ini dibuat tawar kerana ia dimakan bersama air nisan,gula melaka atau gula kabung.Tujuan dimakan bersama gula melaka tu adalah kerana kuih tersebut tawar tiada gula yang diletakkan sewaktu memasaknya tapi bila dimakan bersama gula melaka baru la terasa manisnya.

Lompat tikam yg terdapat di dalam gambar ini telah dibeli di pasar malam Taman Perwira, Kuala Lipis pada hari selasa yg lepas. Rupa kuih lompat tikam ini sedikit agak berbeza kerana tidak mempunyai lapisan berwarna putih kerana lapisan putih tersebut telah diganti dengan santan cair. Kepada yang ingin mencuba bolehlah membelinya di pasar malam kuala Lipis pada hari esk. Sesungguhnya nak cari yang ada pulut pink 2 sgt susah...

4 comments:

Unknown said...

emmm..t beli bawa blik ea..sy dtg mkn.. ^__^ mengiurkan tngok kuih lompat tikam. hu3

amie said...

hehehee..mn boleh..basi lah nnt awk...kite cari kt KL la eh...

Unknown said...

letak dlm bekas sejuk, truk ais keliling ye, hahaha... bazar ramadhan ada x kuih ni.. he3

amie said...

ad rasanye...tp tgk area la kn...hehehee kalo kt shah alam2 ssh la kot sket....