Friday, August 7, 2009

Bahaya H1N1

Baca bukan sekadar baca ye...tapi ambil lah tindakan sekurang-kurangnya penyakit ni dapatlah dicegah bak kata pepatah mencegah adalah lebih baik daripada merawat...

What is the A (H1N1) influenza?

It is a respiratory disease of pigs caused by type A strains of the influenza virus. It regularly causes high flu outbreaks in pigs but with low death rates. There are four main sub-types of the virus, but the most recent isolated influenza viruses from pigs have been H1N1 viruses.

How does it spread?

Influenza A (H1N1) viruses do not typically infect humans though they do occur through close proximity or contact with infected pigs or contaminated areas. Cases of human-to-human spread have been documented.
Click on thumbnail for larger image.

What are the symptoms?

The symptoms are similar to those of regular flu:
- Fever
- Lethargy
- Runny nose
- Cough
- Sore throat
- Lack of appetite
- Vomiting and diarrhoea in some cases.

How common is the A (H1N1) flu infection in humans?

In the past reports of about one human A(H1N1) flu virus infection had been received every one to two years in the United States. From December 2005 till February 2009, 12 cases have been reported.

Has this strain of flu been seen before?

No. Flu mutates constantly, so it is common for new strains to emerge. Pigs can also be infected with both human and avian influenza, and the current circulating A (H1N1) flu strain appears to contain genetic elements from all three.

Can the A (H1N1) flu be treated with antiviral drugs and flu vaccine?

The A (H1N1) flu is resistant to two common drugs – Amantadine and Rimantadine. The A (H1N1) flu viruses are very different from human H1N1 viruses. Therefore, vaccines for human seasonal flu would not provide protection. However, a “seed vaccine” has been specifically tailored to this swine flu and will be manufactured if officials deem it necessary.

Can people catch A (H1N1) flu by eating pork?

No. The A (H1N1) influenza viruses are not transmitted by food. Eating properly handled and cooked pork and pork products is safe. Cooking pork to an internal temperature of 70ÂșC and above kills the swine flu virus.

How long is someone with the A (H1N1) flu considered contagious?

People with the A (H1N1) influenza virus infection should be considered potentially contagious as long as they are symptomatic; possibly for up to seven days following the onset of the illness. Children, especially younger children, might potentially be contagious for longer periods.

What can I do to protect myself from the A (H1N1) flu?

There is no vaccine available right now to protect against the A (H1N1) flu.

However, you can help prevent the spread of germs that cause respiratory illnesses like influenza by:

- Covering your nose and mouth with a disposable tissue or handkerchief when you cough or sneeze. Throw the tissue in the waste basket after you use it.

- Wash your hands often with soap and water, especially after you cough or sneeze. Alcohol-based hand cleaners are also helpful

- Try to avoid close contact with sick people. – If you get sick with influenza, stay at home and limit contact with others to keep from infecting them.

- Avoid touching your eyes, nose or mouth.

- Consult your nearest healthcare facility if you think you have any of the symptoms.

What precautions are in place in Malaysia?

- The Health Ministry’s operations room in Putrajaya has started a 24-hour monitoring of the situation. The public can call 03-8881 0200/300 for enquiries.

- Those returning from Latin American countries and found to have flu-like symptoms will be quarantined.

- Health Ministry officials are conducting health screenings on passengers arriving from the United States.

- Thermal scanners will be placed at international airports to speed up the screening process for A (H1N1) flu.

- Public and private medical practitioners have been instructed to report to the district health office any patient with influenza-like illnesses or severe pneumonia symptoms and who had travelled to the affected countries after April 17.

- Travel Advisory from the foreign ministry

Where can I get more information?

For more information, go to the Health Ministry (www.moh.gov.my) or call the Ministry’s hotline at (03) 8881-0200/300.

Useful Links:
Ministry of Foreign Affairs: http://www.kln.gov.my/
World Health Organization: www.who.int
Centers for Disease Control and Prevention: www.cdc.gov
Homeland Security Department: www.dhs.gov
WHO A (H1N1) flu page: http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html


Semua kat atas tu sekadar untuk berkongsi. Hm...kat bawah ni aku ada sertakan beberapa keping gambar rakyat Malaysia yang masih xde kesedaran untuk mencegah dari penyakit merbahaya ni. Apa lah nak jadi kan...









BETTER SAFE THAN SORRY

Wednesday, August 5, 2009

love you dear


Happy birthday my dear..

May Allah Bless You...love you so much... :)

NISFU SYAABAN

Nisfu dlm bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadar. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:


Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, khamis malam), Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x, Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya'aban, khamis malam)

i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik.

Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x Baca doa nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah ikhlas 1000x

4. Berpuasa pada siangnya (Khamis)

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.

Antaranya yg termasyhur adalah:

1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya ParaMalaikat
12. Malam Penghidupan


Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.

Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.

Wallahua'alam

JADI MARILAH KITA BERSAMA2 MEMERIAHKAN LAGI BULAN SYA'ABAN INI DENGAN AMAL IBADAT YANG LEBIH DAN JANGAN LUPA KAWAN2 SEMUA AMBILLAH KESEMPATAN UNTUK BERPUASA PADA 15 SYAABAN NANTI IAITU PADA KHAMIS 6 OGOS INI KERANA KITA TIDAK TAHU SAMADA KITA BERKESEMPATAN LAGI UNTUK BERTEMU DENGANNYA TAHUN HADAPAN... NAUZUBILLAMINZALIK...

Sunday, August 2, 2009

Virus menular

Virus menular???apa ni??

Kalau sekarang negara sedang dilanda virus H1N1, tapi dalam kelas aku lain pulak ceritanya. Habis virus apa yang menular tu?


Huhu...sekarang kelas aku sedang dilanda satu virus yang merbahaya tetapi tidaklah membawa maut. Tapi kalau dibiarkan mungkin akan berlarutan. Virus ni senang sangat nak berjangkit. Macam mana? Ha virus ni hanya berjangkit melalui pendengaran. Sekali dengar mesti terus terperangkap.

Sebenarnya aku lah pembawa virus tu. Virus ni diberi nama VIRUS TENTANG SESEORANG. Dulu classmate aku suke kutuk aku sebab kata dorang aku minat lagu lapok. Lagu tu kononnye orang dah tak layan. Memang lagu tu lagu lama. Tapi aku nak jugak dengar lagu tu. Sebab aku rasa lagu tu macam spesel. Kalau tak silap aku lagu ni sangat famous time aku form 2 (2003). Lagu ni naik sama-sama dengan filem Indonesia Ada Apa Dengan Cinta yang wataknya Cinta (Dian Sastrowardoyo) dengan Rangga (Nicholas Saputra).

Akhirnya aku pun berusaha cari sendiri lagu ni. Dan baru-baru ni aku berjaya mencari lagu tu. Sebenarnya lagu ni ada seseorang yang suruh aku dengar. Dia cakap kalau sekali aku dengar mesti aku suka. Memang betol pun telahan yang dia buat tu. Aku memang suka lagu ni.

Sekarang ni semua orang dalam kelas aku dengar lagu ni. Bagi aku lagu ni ada sesuatu. Sesuatu yang tak dapat nak di ungkap kan dengan kata-kata tapi cukup sekadar kita memahaminya sendiri.


Kat bawah ni ada video lagu tu...kalau sudi dengar-dengarkan lah ye... ;)

video

Buat insan yang ku mahkotakan gelaran SAHABAT

Kau Ku Rindui

Sahabat....
Sudah lama ku rindui pertemuan itu
Ke mana kau menghilang tika ini
Kau biarkan aku berdiri di sini
Menyulam hidup ku seorang diri
Aku terlalu merindui waktu-waktu
Aku dan diri mu memintal kenangan
Melewati kedewasaan kematangan diri

Kenangan terindah yang pernah terukir itu
Masih setia terpahat di situ
Masih segar di mamah waktu
Masih tegar menempuh badai rindu
Takkan rapuh di gigit usiaku

Sahabatku....
Aku bukannya insan yang hebat
Seperti ganasnya ombak Tsunami
yang tegar meranapkan Banda Acheh
Aku juga bukan insan yang teguh
Seperti mana Masjid Al-Aqsa
Yang hingga kini ditawan
Aku lagi bukan insan gagah,
Bagai gagahnya taufan Katrina
Yang menumpaskan
benteng kekuatan Bush
Kerana…aku seorang insan yang lemah
Masih memerlukan teman

Seperti mana Adam
yang memerlukan Hawa,
Muhammad yang mendambakan Khadijah
Zulaikha yang impikan Yusof
Ali yang merungkai kasih Fatimah
Aku juga seperti mereka…
Perlukan seorang insan
yang bergelar SAHABAT
dalam melewati liku hidupku
Agar bermakna dan sempurna


Demi Cinta yang Esa
Demi Ukhwah Kita Bersama......



Ku dedikasikan puisi indah ini buat teman-teman ku


Fasihah
Fatihah
Farhana
Wan Nur Munirah
Munirah


200902OGOS-ANGGERIK318IPGMKTAA