Wednesday, July 29, 2009

Bila ku melangkah...

Hmm....akhirnya aku bkesempatan jugak untuk menyambung entry ku yang lepas. Ok kalo sebelum ni aku crita pasal Kluang Rail Coffee, kali ni aku nak crita pasal aktiviti aku sepanjang di kluang plak.

Benarlah kata orang jauh perjalanan luas pengalaman. Aku percaya kata-kata ni. Sepanjang aku kat Kluang dah macam-macam aku belajar dari makan sampai lah ke budaya atau remaja skarang suka cakap sebagai lifestyle...hehe

1st skali aku nak crita kisah pasal aku rewang kat kampung gajah. Rewang tu sebenarnya dalam bahasa Jawa tapi kalo dalam bahasa biasanya gotong-royong memasak.Kalo korang nak taw masa kita orang rewang tu aku ngan member aku tu je orang muda yang lain sume nenek-nenek. Jadi aku pun kena lah pandai-pandai bawak diri.Kat sini nenek x panggil nenek tapi pangil 'nyayi' tapi ada gak yang panggil 'mbah'. Lebih kurang camni lah kot eja nyer.

Mula-mula aku fikir bila dah datang kluang mesti semua nenek-nenek cakap Jawa. Tapi malang skali jangkaan aku meleset sama sekali sebab nenek-nenek ni x cakap guna bahasa jawa pun just kadang-kadang je untuk certain2 hal. Sebenarnya seronok jugak borak ngan nenek-nenek ni. Macam-macam crita keluar. Aku dari asalnya yang takut tak bleh nak bawak diri pun bleh jadi banyak mulut bila dengan nenek-nenek ni. Hehehe... Ada lah jugak sikit-sikit bahasa jawa yang sempat aku belajar.

Masa aku rewang tu kena lah kupas kentang, potong bawang n macam-macam lagi. Dalam kusyuknya aku membuat kerja tetiba nenek tu cakap

nek wa :eh nak...ni kena simpan sikit.
aku :owh yeke. kenapa pulak nek.
nek wa :memang macam tu pun. kalau kita buat kenduri mesti simpan sikit bahan
yang kita guna tu sebab orang dulu-dulu percaya kalo tak simpan nanti
kenduri tu mungkin tak cukup.
aku :oh...gitu ye
nek wa :ha ingat tu..
aku :ingat nek.

So dari situ aku pun dapat lah satu ilmu dan pengalaman baru.

Kenapa aku ikut member aku balik kampung die ha...??? Ada apa..??? Kenapa kena rewang...??? Ha sebabnye kat rumah nenek dia ada majlis doa selamat. Kalo orang kat sini panggil Yasinan. Suasana Yasinan kat sini lain sikit dari tempat lain. Sebab majlis ni terbahagi kepada dua iaitu untuk lelaki dan perempuan. Dia x bercampur macam sesetengah kampung buat di utara semenanjung.

Juadah yang disediakan pun unik. Ada kuih abok-abok, sambal goreng n nasik ambeng. Nasi ambeng tu ialah nasi yang dimakan beramai-ramai dalam satu talam besar. Biasanya dalam 4 ke 5 orang berkongsi satu talam. Nasik dibawah n lauk di atas di tengah-tengah talam. Lauk yang diasa dihidangkan ialah sambal goreng, ayam masak kicap dengan sayur. Nasi ambeng ni xjumpa kat tempat lain taw melainkan kalau kat kampung yang penduduknye Jawa. Bila dah abeh majlis, tetamu akan dibekalkan dengan pulut kuning+rendang dengan nasi bungkus. Tapi orang sini tak panggil nasi bungkus tapi dorang panggil berkat. 1st time dengar aku terpinga-pinga gak, tapi bila dah tengok baru faham situasi tu.

Kat sini aku nak kongsi sikit resepi untuk buat kuih abok-abok. Mesti cuba taw sedap sangat.

KUIH ABOK-ABOK

Bahan-bahannya:

200gram sagu biji yang telah dibersihkan dan ditos.
300 gram kelapa parut - ambil putihnya sahaja.
5 ml air.
5 ketul gula melaka - dihancurkan.
Beberapa helai daun pisang dan penyucuk lidi.
Sedikit garam.

Cara-cara membuatnya:
1- Gaul sahu dengan kelapa parut, garam dan air sehingga sebati.
2- Ambil sehelai daun pisang, bentukkan kon dan masukkan 2 sudu besar adunan sagu tadi, kemudian letakkan satu sudu kecil gula melaka yang telah dihancurkan tadi dan tutup dengan satu sudu besar sagu lagi. Tekan supaya padat.
3- Gunakan lidi untuk matikan lipatan sebelah bawah.
4- Buat lagi sehingga adunan habis
6- Kukus sehingga masak (antara 40-45 minit)

Ni la kuih abok-abok




OK. Selamat mencuba.

Ni ada sikit gambar yang aku nak kongsi





Yang ni nama nya tempe. Tempe ni buat dari kacang soya.



Yang ni lak nama nya tempe busuk. Tapi masih boleh makan, nama ja ada busuk. Tapi nenek-nenek ni cakap tempe busuk sedap dimakan.



Ni nama nya tempe tak jadi...hehe sebab dah kena tebuk ngan tikus.

Sunday, July 26, 2009

Jauh melangkah

Wah....1 minggu dah berlalu...mesti bosan hujung minggu kalo xder planning yang best. So untuk meng'enjoy' kan kebosanan yang bakal menjengukkan diri aku pun ikutlah roomate aku balik hometown die.Die orang johor so ke selatan lah aku minggu ni. Erm....trip aku kali ni menaiki tren. Ni sebenarnya kali ketiga aku naik tren sepanjang hidup aku...hehe. What the shame babe...


Roomate aku ni hometown die kat kampung gajah, kluang johor. So dari kuala lipis ke kluang take almost 7 hours to arrived tapi tak tau lah kenapa time aku naik ari tu tren tu tercepat lak. Roomate aku cakap biasanya pukul 8 lebih baru sampai tapi masa tu baru pukul 7.15 kitaorang dah sampai kluang. Herm....tak jauh bezanya dengan kampung aku jugak lebih kurang je.







Stesen Keretapi Kluang, Johor. 25 Julai 2009.07.15pagi


Sampai kat kluang tu wawa cakap die lapar so kitaorang singgah lah shoru kat KLUANG RAIL COFFEE. Ni 1st time aku masuk kapotiam ni. Agak unik dan macam mengimbau kedai kopi zaman-zaman dulu-dulu je(dari apa yang aku tengok melalui majalah-majalah yang pernah aku baca la). Kedai ni dah buka lama sangat dari sebelum merdeka sampai sekarang. Sejak 1938 sehinggalah dah masuk 2009. Lama kan. Lebih kurang umur nenek aku je...hehe.



Kluang Rail Coffee. 25 Julai 2009. 7.45pagi

Kedai ni dulu mula dibuka oleh satu keluarga Lim pada zaman sebelum merdeka. Sekarang dah 3 generasi keturunan Lim yang menguruskan kopitiam ni. Tengok betapa lamanya kedai ni dah beroperasi kan. Memang hebat. Kata orang kat sini kedai ni tak berubah sikit pun dari dulu sampai sekarang masih mengekalkan konsep yang sama. Tu yang membuatkan kopitiam ni sangat unik di mata aku.

Kat sini apa yang special nya ialah roti bakar dia. Ada 2 pilihan roti bakar kat sini satu guna roti bun satu lagi guna roti keping. Style masak pun ada dua, satu steam satu lagi bakar. Kalo sebut je pasal roti bakar kluang railway station mesti ramai tau punya lah. Sebab memang famous pun. Dulu penah masuk rancangan majalah3 seingat-ingat aku la.

Makanan lain pun ada jual gak kat sini. Boleh tahan sedapnya. Murah pun murah. Pendek kata memang berbaloi. Kalo tengok atas meja tu macam-macam ada. Mee siam ada, mee goreng ada, karipap ada, telur rebus,telur separuh masak n nasi lemak. Aku paling suka dia punya teh tarik makan dengan roti bakar pagi-pagi yang sejuk... pergh... memang masyuk...

Member aku cakap kalo dulu teh tarik atau kopi yang kita beli kat sini die bungkus pakai tin susu. Teringin gak aku nak tengok tapi style tu dah tak de. May be susah nak carik tin kot hehe... Ha satu lagi yang special pasal kluang rail coffee ni. Kat sini roti die di bakar pakai arang dan bukan nye pakai oven atau toster-toster moden yang slalu kita pakai tu. Unik kan. Kaya yang digunakan pun dibuat sendiri. Kalo datang sini tengok kat sebelah kanan kaunter ada satu almari yang mempamerkan kopi, teh dan kaya. Semua ni boleh dibeli dengan harga yang berpatutan.




Walaupun kopitiam ni kecik je tapi sangat ramai orang. Tambah pulak kalo ari ahad memang full lah. Aku sangat enjoy breakfast kat sini. Pelayan kat sini pun ramah. Nak makan pun senang hati. SO lepas ni kalau korang ada masa singgah lah breakfast kat sini. KLUANG RAIL COFFE. Memang tak rugi.Kalau korang orang Johor esspecially orang Kluang bawak-bawak lah datang ke sini. Rugi je kalau dah orang kluang tapi tak penah makan kat sini.

Kluang Rail Coffee
Kluang KTM Station,
Jalan Station,
Kluang, Johor.

Kedai ni bukak :-
Friday to Wednesday
7.00am - 12.00pm
2.30pm - 6.00pm
Close on Thursday

*Kat sini ada la sket gambar yang sempat aku amek time kat Kluang tapi x elok sangat
coz gune camera enset je...





Friday, July 24, 2009

Oh teman....


Kadang-kadang tuhan memang sengaja menjarakkan hubungan kita. Dia juga datangkan kita dengan dugaan. Puas kita menangis, mencari mana teman kesayangan kita. Rupa-rupanya tuhan nak HADIAHkan kita sebuah kerinduan yang berpanjangan. Kenapa ya... Sebab dari sebuah kerinduan lahirlah sebuah penghargaan. Dari penghargaan maka terciptalah sebuah kenangan.

Slot Cikgu Seni ::: sekadar berkongsi

SUBJEK : PENGAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR

KOD : PSV3104

TAJUK : KONSEP 5P DALAM KBSR


KONSEP 5P DALAM KBSR

Konsep 5P merupakan asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR. Konsep ini merupakan aspek penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana melalui proses ini pelajar dapat menyesuaikan maklumat dalam ransangan serta menghasilkan satu pelajaran yang bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan kebosanan dalam kalangan murid. Konsep 5P terdiri daripada proses penggabungjalinan kemahiran, penyerapan pengetahuan, penerapan nilai murni, pemulihan dan juga pengayaan.

0.1 PENGGABUNGJALINAN KEMAHIRAN

Apa yang disebut sebagai strategi penggabungjalinan kemahiran ialah satu proses yang menggabungkan pelbagai bidang kemahiran dalam satu pengajaran dan pembelajaran bagi mewujudkan satu pelajaran yang intergratif dan menyeluruh. Ia merupakan integrasi beberapa kemahiran yang berkaitan secara bersepadu serta menyeluruh dalam suatu proses pengajaran dan pembelajaran. Tujuan strategi ini dilaksanakan ialah bagi membantu murid dalam penguasaan pelbagai kemahiran dalam sesuatu masa pengajaran dan pembelajaran secara serentak serta meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.

Selain itu strategi ini juga penting untuk menarik minat murid terhadap proses pengajaran dan pembelajaran disamping menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna murid. Proses penggabungjalinan kemahiran juga dapat memberi ruang dan peluang bagi pertumbuhan dan perkembangan murid secara seimbang dan menyeluruh melalui pelbagai aktiviti yang dilaksanakan di dalam kelas yang melibatkan murid secara aktif serta seluruh kelas.

Terdapat tiga jenis bentuk penggabungjalinan kemahiran iaitu penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata pelajaran, penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain dan penggabungjalinan kemahiran merentas kurikulum. Penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata pelajaran ialah apabila proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan melibatkan pelbagai kemahiran seperti kemahiran lisan atau pertuturan, membaca, menulis, mengira, melukis, mewarna dan lain-lain.

Penggabungjalinan ini memerlukan sekurang-kurangnya dua kemahiran yang digabungkan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran-kemahiran ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu kemahiran fokus dan kemahiran sampingan. Kemahiran fokus merupakan kemahiran utama yang hendak disampaikan sebagaimana yang terdapat dalam objektif pengajaran dan pembelajaran manakala kemahiran sampingan pula ialah kemahiran yang digabungkanjalinkan setelah dipilih berdasarkan kaitannya dengan kemahiran yang di fokus.

Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil dalam pelaksanaan pengajaran yang melibatkan proses penggabungjalinan seperti membuat penelitian terhadap keperluan mata pelajaran untuk mengenal pasti kemahiran yang di fokus dan kemahiran sampingan yang akan terlibat ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Penilitian ini sangat penting dalam menentukan kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar agar objektif pengajaran dapat dicapai. Di samping itu guru perlu memastikan keutamaan kemahiran agar kemahiran fokus dapat dikuasai oleh murid berbanding kemahiran sampingan.

Selain itu guru juga perlu menetapkan susunan atau tertib kedudukan kemahiran-kemahiran tersebut dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai persediaan sebelum bermulanya proses pengajaran guru boleh menyediakan keperluan bahan-bahan yang diperlukan bagi tujuan pelaksanaan kemahiran-kemahiran tersebut selaras dengan objektif mata pelajaran.

Bentuk penggabungjalinan yang seterusnya ialah penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain.Proses ini memerlukan penggabungan kemahiran-kemahiran yang terdapat di dalam sesuatu mata pelajaran lain ke dalam mata pelajaran yang diajar. Sebagai contoh yang jelas dapat dilihat penggabungjalinan yang diaplikasikan ialah seperti penggabungan kemahiran dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dengan mata pelajaran Kajian Tempatan iaitu melalui aktiviti seperti melukis Jalur Gemilang atau pelan kedudukan sekolah. Penggabungjalinan ini perlu diwujudkan antara satu mata pelajaran dengan mata pelajaran lain bagi meningkatkan kemahiran dalam kalangan murid.

Penggabungjalinan kemahiran merentas kurikulum pula melibatkan kemahiran-kemahiran yang terdapat dalam kurikulum seperti kemahiran belajar untuk proses pembelajaran murid, kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah. Setiap kemahiran ini mempunyai hubungan dan berkait rapat dengan kehidupan seharian murid. Oleh itu kemahiran-kemahiran ini perlu dititikberatkan ole setiap guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Selain itu guru yang juga perlu menitikberatkan soal kemahiran pelbagai kecerdasan serta kemahiran generik kerana kemahiran ini melibatkan kecerdasan murid dan penting untuk proses pertumbuhan dan perkembangan murid.

Implikasi daripada proses penggabungjalinan kemahiran ini objektif bagi setiap mata pelajaran dapat dicapai disamping menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik dan bermakna. Proses ini juga merupakan suatu pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperoleh oleh murid daripada mata pelajaran lain. Kemahiran sampingan yang terdapat dalam penggabungjalinan dapat membantu penguasaan kemahiran fokus sebagaimana yang dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu murid-murid juga berpeluang untuk menyepadukan kemahiran-kemahiran yang perlu dalam kehidupan. Kemahiran-kemahiran yang telah mereka perolehi dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat diaplikasikan dalam aktiviti kehidupan seharian seperti membaca, menulis, melukis dan mengira. Penggabungjalinan juga berkeupayaan untuk menimbulkan suasana pembelajaran yang menarik dan dapat mengelakkan kebosanan murid disamping menggalakkan proses pertumbuhan dan perkembangan murid-murid secara seimbang, harmonis dan bersepadu.

0.2 PENYERAPAN PENGETAHUAN

Penyerapan pengetahuan melibatkan proses penyebatian dan penyepaduan pengetahuan atau unsur isi pengetahuan daripada suatu mata pelajaran lain ke dalam isi pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar. Hal ini adalah kerana setiap perkara yang dipelajari dalam suatu mata pelajaran adalah saling berkaitan dan amat berguna bagi mata pelajaran lain. Sebagai contohnya isi pengetahuan daripada mata pelajaran Sains dan Matematik diserapkan seiring dengan penguasaan kemahiran-kemahiran dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.

Konsep ini sedikit berbeza dengan konsep penggabungjalinan kerana proses penyerapan pengetahuan melibatkan unsur pengetahuan dan bukannya kemahiran. Dalam proses ini murid akan dapat melihat perkaitan antara suatu mata pelajaran dengan mata pelajaran yang lain. Hasil daripada penyerapan ini maka wujudlah beberapa kelebihan kepada proses pengajaran dan pembelajaran antaranya seperti aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat menjadi lebih menarik walaupun tajuk yang hendak dipelajari pada asalnya bersifat sebaliknya.

Oleh itu secara tidak langsung aktiviti pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih produktif serta efektif. Penguasaan ilmu yang lebih luas juga turut berlaku kerana pelbagai maklumat dapat disampaikan disamping murid-murid menjadi lebih faham dengan sesuatu yang telah dipelajarinya melalui penyerapan kerana semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung isi pengajaran telah dihubungkaitkan dengan pengetahuan dari mata pelajaran lain. Guru haruslah bijak memilih isi pengetahuan yang menarik daripada mata pelajaran lain untuk meransang minat murid terhadap pengajaran dan menjadi lebih ceria, aktif serta progresif.

0.3 PENYERAPAN NILAI MURNI

Penyerapan nilai murni merupakan proses menerapkan nilai-nilai dalam pelaksanaan kurikulum dan gerak kerja kokurikulum. Nilai-nilai murni ini melibatkan semangat kewarganegaraan masyarakat Malaysia yang berlandaskan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Melalui proses pengajaran dan pembelajaran, penyerapan nilai murni ini telah dilakukan secara sedar dan terancang tetapi murid menyerap ilmu dan nilai tersebut secara semulajadi dan sendirinya.

Walaubagaimanapun, secara terperincinya penyerapan nilai-nilai murni ini telah berlangsung melalui dua pendekatan iaitu pendekatan implisit dan juga pendekatan eksplisit. Pendekatan implisit digunakan apabila guru-guru secara tidak langsung telah menerapkan sesuatu nilai dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti apabila guru bercakap benar, berpakaian kemas dan adil. Pendekatan ini boleh berlangsung secara merentas kurikulum serta oleh semua guru kerana nasihat, bimbingan, teguran, contoh dan teladan boleh berlangsung pada bila-bila masa dan di mana-mana yang difikirkan sesuai.

Pendekatan eksplisit pula boleh diaplikasikan dengan mengadakan ssesuatu peraturan, arahan, pekeliling dan sebagainya yang bertulis tentang sesuatu perkara yang diharapkan sepert arahan untuk tidak membuang sampah di merata-rata serta menjaga kebersihan persekitaran. Terdapat juga sesetengah pihak sekolah yang mengadakan program atau aktiviti yang khusus untuk menerapkan sesuatu nilai murni dalam kalangan murid seperti program motivasi, khemah ibadat, sambutan Hari Kemerdekaan, Hari Guru, kempen kebersihan dan pelbagai lagi aktiviti-aktiviti lain yang bersesuaian. Penyerapan nilai murni melalui pendekatan eksplisit adalah lebih terancang bersesuaian dengan matlamat dan kaedah pelaksanaan serta penilaian yang jelas.
Terdapat 17 nilai murni yang perlu diserapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran iaitu:

Baik hati
1. Belas kasihan
2. Bertimbang rasa
3. Murah hati
4. Saling memahami
5. Sedia memaafkan

Berdikari
1. Bertanggungjawab
2. Tidak berharap atau bergantung kepada bantuan orang lain
3. Jaya diri
4. Yakin kepada diri sendiri

Berhemah tinggi
1. Kesopanan
2. Mengaku kesalahan sendiri
3. Ramah mesra

Hormat-menghormati
1. Hormat kepada ibu bapa
2. Hormat kepada orang yang lebih tua
3. Taat kepada raja dan Negara
4. Hormat kepadda hak asasi
5. Hormat kepada undang-undang
6. Menghargai maruah diri

Kasih sayang
1. Sayang kepada nyawa
2. Sayang kepada alam sekeliling
3. Cinta kepada Negara
4. Cinta kepada keamanan dan keharmonian

Keadilan
1. Bertindak adil
2. Sentiasa saksama

Kebebasan

1. Kebebasan di sisi undang-undang
2. Kebebasan dalam sistem demokrasi

Keberanian
1. Berani dengan tidak membuta tuli
2. Berani kerana benar
3. Berani mempertahankan kebenaran
4. Berani bertanggungjawab

Kebersihan fizikal dan mental
1. Kebersihan diri
2. Kebersihan persekitaran
3. Pertuturan dan kelakuan yang sopan

Kejujuran
1. Bersifat amanah
2. Bercakap benar
3. Sentiasa ikhlas

Kerajinan
1. Cekal
2. Daya usaha
3. Dedikasi
4. Gigih
5. Tekun

Kerjasama
1. Persaudaraan
2. Tanggungjawab bersama
3. Gotong-royong
4. Toleransi
5. Kebaikan bersama
6. Perpaduan

Kesederhanaan
1. Sederhana dalam meningkatkan kepentingan diri dan orang lain
2. Tidak keterlaluan dalam pertuturan dan tingkah laku

Kesyukuran
1. Berterima kasih
2. Mengenang budi
3. Menghargai

Rasional
1. Boleh membuat pertimbangan
2. Boleh membuat penaakulan
3. Berfikiran logik dan terbuka

Semangat bermasyarakat
1. Bermuafakat
2. Kejiranan
3. Peka kepada isu-isu sosial dan masyarakat

Semangat kewarganegaraan
1. Berbangga menjadi rakyat Malaysia
2. Bersemangat patriotik
3. Berusaha ddan produktif

0.4 PEMULIHAN
Konsep seterusnya ialah konsep pemulihan. Konsep ini telah dibentuk dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang sesuai bagi membantu murid yang mengalami masalah dalam kemahiran asas 3M. Pendidikan pemulihan adalah lebih terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana ia bertujuan membaiki kelemahan pembelajaran. Ia melibatkan murid-murid yang lambat, iaitu mereka yang lembab mencapai pembelajaran berbanding dengan kanak-kanak yang lain. Pencapaian pembelajaran murid-murid ini biasanya di bawah tahap pencapaian yang sepatutnya (Koh Boh Boon, 1982).

Rasionalnya pendidikan pemulihan adalah amat penting kerana melalui pendidikan pemulihan murid-murid yang lemah dapat diasuh dan diberikan tumpuan yang lebih berbanding murid lain. Hal ini berlaku kerana murid adalah berbeza dari segi pengalaman, minat dan juga kebolehan. Oleh itu murid yang lemah atau menghadapi masalah tertentu perlulah diberi perhatian dan bimbingan. Objektif pendidikan pemulihan diadakan adalah untuk membolehkan murid-murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu dengan mengikuti aktiviti-aktiviti alternatif yang sesuai dengan murid.

Selain itu pendidikan pemulihan ini juga membolehkan murid-murid mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mental mereka di samping membolehkan murid mengurangkan masalah yang dihadapi melalui bantuan guru-guru dan juga pihak lain. Murid juga turut diberikan peluang untuk mencuba mengembangkan potensi diri mereka dalam pelajaran dan minat mereka untuk mencuba ke tahap yang lebih maju serta sama-sama melibatkan diri sepenuhnya dalam aktiviti-aktiviti sosial sama ada di dalam atau di luar bilik darjah.

Antara faktor yang membawa kepada masalah pembelajaran ialah apabilawujudnya perasaan tidak yakin, rendah diri dan takut dalam kalangan murid. Selain itu masalah pembelajaran juga berlaku akibat daripada sikap negatif yang ada dalam diri murid tersebut sendiri seperti tidak mahu mengikut kata, tingkah laku yang kurang baik serta disiplin diri yang rendah. Faktor kecacatan sejak lahir dan selepas lahir juga turut menyumbang kepada masalah pembelajaran. Murid yang mengalami kecacatan ini akan ditempatkan disekolah khas yang bersesuaian dengan keadaan mereka.

Aktiviti pemulihan boleh dilakukan melalui lima kaedah iaitu pengajaran individu, pengajaran kumpulan kecil, pengajaran kumpulan besar, pengajran bimbingan rakan sebaya dan juga pengajaran kolaboratif. Bagi pengajaran individu guru akan membimbing murid bagi mengatasi masalah yang dihadapi dengan alat bantuan yang sesuai manakala bagi pengajaran kumpulan kecil pula guru akan membimbing murid yang berada dalam kelompok kumpulan yang sama dan mempunyai masalah yang sama tetapi mendapat perhatian secara individu dari guru.

Berapa langkah khas harus diambil kira ketika menjalankan langkah-langkah pemulihan bagi memastikan objektif aktiviti pemulihan tercapai seperti membuat perancangan dan memilih teknik pengajaran yang sesuai, menentukan masalah yang sama tidak berulang, mengikuti kemajuan murid dengan menggunakan senarai semak dan juga membuat penentuan aktiviti penhukuhan yang sesuai dan secocok bagi menyelesaikan masalah. Setelah selesai proses pemulihan sebagaimana yang telah dijadualkan satu penilaian harus dilakukan bagi menguji tahap penguasaan murid. Penilaian ini bertujuan bagi memastikan sama ada objektif pengajaran pemulihan terlah tercapai atau tidak dan tindakan susulan akan diambil ke atas murid.

0.5 PENGAYAAN
Cabang konsep yang terakhir ialah aktiviti pengayaan. Aktiviti pengayaan melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana atau murid-murid pintar cerdas. Konsep ini mengambil kira bahawa murid-murid yang pintar cerdas adalah cepat dalam menyiapkan latihan, kerja atau aktiviti yang diberikan kepada mereka. Konsep ini dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan di dalam atau di luar bilik darjah. Pada kebiasaannya aktiviti pengayaan dijalankan ke atas kumpulan murid yang telah mencapai tahap yang memuaskan atau telah menguasai kemahiran asas.

Aktiviti ini mengandungi unsur-unsur untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman serta mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari oleh murid. Aktiviti pengayaan juga dapat membuka peluang kepada murid untuk mengembangkan minat, daya kreativiti, sifat ingin tahu, bakat kepimpinan serta dapat melibatkan diri dalam membuat keputusan untuk diri, kumpulan dan juga masyarakat.

Objektif bagi aktiviti pengayaan adalah untuk membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereja disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka. Selain itu aktiviti ini juga dapat membuatkan murid berminat untuk belajar sendiri dan mempunyai sifat berdikari bagi membolehkan mereka meneruskan pembelajaran seumur hidup serta meelahirkan daya kreativiti menerusi pemikiran dan kebolehan untuk menilai kerja mereka sendiri.

Secara keseluruhannya pelaksanaan konsep 5P ini dalam KBSR adalah penting dan wajar demi meningkatkan kredibiliti anak bangsa. Konsep integrasi dalam kurikulum dan pengajaran yang diterapkan adalah ke arah pembangunan individu insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Di dalam KBSR konsep ini membawa maksud bahawa penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran, bahasa dan pemupukan nilai-nilai murni secara bersepadu dan menyeluruh.

Fatty bumbum yang cute


Gemuk...????

ah.....no....it sensitive
right????

hehe...kali ni aku nak tulis sesuatu tentang fakta kehidupan. Sebenarnya dalam dunia ni ramai budak perempuan yang sangat takut gemuk.Betul??? comfirm pny....memang ramai.


Ramai budak perempuan yang sangat takut nak timbang berat. Nak tau kenapa? sebab ramai yang tak mau terima kenyataan tentang berat kan... herm...bila tengok berat dah naik dua kilo je comfirm esoknye mesti terus puasa. Tak baik tau puasa kena ikhlas...hehe(mcm la aku ni baik sgt kn).

Xpa2 itu bukan masalahnya. Kat sini aku nak share sesuatu yang penting untuk berat kita yang dapat menentukan sama ada kita ni normal atau pun obesiti.Nak tau apa? erm...kalo orang putih panggil BMI stand for Body Mass Index atau pun dalam bahasa Melayunya Indeks Purata Badan. Formula dia senang je


BMI = kg/m²


Kalau anda dapat purata dari 18.9 ke 24.9, ia bermaksud berat anda normal. Anda hanya perlu benar-benar risau apabila purata mencapai 30 hingga 40 lebih. Sebab ianya dapat membahayakan kesihatan. Tapi apabila BMI anda mencecah ke 25.0 dan ke atas anda sedang berada di zon berjaga-jaga sebenarnya.Oleh itu bawak-bawaklah mengawal pemakanan yang sehat.Begitulah kata sorang pakar yang aku baca kat dalam buku.

Thursday, July 23, 2009

dulu aku kutuk sekarang aku suke

aku tak tau pe masalah aku, tapi aku slalu kutuk rumet aku dgr lagu ni. bagi aku mula-mula lagu ni cm nonsense jek.....tapi bile hari-hari aku dengar aku dh tangkap syok lak....haru-haru


so aku nak share lagu ni dgn korang yang mungkin berminat ngan lagu ni...
k so,kite layan................


APA LAGI-BONECA


kau membuat aku terpinga2
mengenangkan tentang kita
hari demi hari bersilih ganti
aku disini tetap menanti

apa bisa
tuhan terus begini
menahan rasa sakit di hati
dah ku cuba melakukan segalanya
namun kau masih begitu
saja....

apa lagi yang kau mahu dari ku
telah ku berikan segala
namun masih ada tak kena

apa....
apa....
apalagi yang harus ku buktikan
lelah sudah ku meratapi
hanya utk meyakinkan mu

apa....
apa lagi yg perlu ku lakukan
katakan saja kpd ku
agar dpt aku teruskan
hidupku...


apa lagi....





TUNJUKKAN AKU-BONECA

muzik dari jiwa
lagu dari hati
cerita sempurnama
canda dan menangis
belum ku selami
caturan terjadi

lelah dipukul badai
apa mungkin terlerai...


oohh ohh ooh

soalan tersendu
balas hampa bisu
tuhan, tunjuk sesuatu
apa dia yg satu itu?
tunjukkan aku

apa bisa ku cinta
kamu seperti mana
aku dicinta kamu
aku dijaga kamu
atau kamu terlalu
indah buat diriku
beda dari diriku
aku pun tak menahu

soalan tersendu
balas hampa bisu
tuhan tunjuk sesuatu
apa dia yg satu itu?
tunjukkan aku

apa bisa ku cinta
kamu seperti mana
aku dicinta kamu
aku dujaga kamu
atau kamu terlalu
indah buat diriku
beda dari diriku
aku pun tak menahu

apa bisa ku cinta
kamu seperti mana
aku dicinta kamu
aku dijaga kamu
atau kamu terlalu
indah buat diriku
beda dari diriku
aku pun tak menahu

apa bisa ku cinta
tuhan tunjukkan aku

Boneca-Apa Lagi.mp3


Boneca-Tunjukkan Aku.mp3

Wednesday, July 8, 2009

tentang KITA


bila dah masuk Julai ni terkenang plak seseuatu....


hm...kalau sebelum-sebelum ni aku asek post item yang ilmiah je kali ni lain sket. Aku nak cerita pasal sesuatu tentang SESEORANG.Cerita ni lebih kepada lipatan kenangan la sebab perkara ni berlaku time mula-mula aku msk IPGM.


yeah...masih segar di ingatan ku(cewah...hehe)


16 Mei 2007


tarikh ni agak keramat bagi aku sebab hari ni adalah pertama kali aku menjejakkan kaki ke alam perguruan. Aku mula mendaftar di IPGM dan memulakan hidup di tempat yang baru dgn lifestyle yang baru....I'm totally change here...hehe


ermmm....hari 1st aku masuk asrama off coz la dapat roomate kn.Ha kalo nak tau rumet aku orang johor.Ada cerita disebalik orang Johor nih...haha

Sebelum aku masuk IPGM member aku ada cakap yang orang johor ni sombong 'n' mulut laser. Aku pun percaya la 100%. Maklumlah budak yang baru nak kenal dunia luar kn... Baru nak belajar2 berkawan dengan orang luar. Aku pun mula berprasangka kat rumet baru aku tu(kesian die...hehe).

Pagi tu bila lepas daftar kitaorang semua dibenarkan hantar barang kat hostel so aku pun amek la kesempatan yang ada untuk berkenalan ngn rumet baru ku itu...aku yang mula-mula start dulu sebab aku tengok die asek sorok belakang mak die je.Agaknye takut tengok aku kot hehe...

Perbualan pun berlangsung lebih kurang macam ni la..


aku :nama apa????
rumetku:apa?

aku pun ulang lagi soklan aku yang paling simple 2

aku : nama apa???
rumetku :hah???

aku pun mulai naik pelik.dia ni tak paham bahasa melayu kew???hehe pastu aku pun mengambil inisiatif untuk bercakap bahasa baku terus.Sambil2 tu aku pun ulang lagi soklan cepu mas aku tu dengan penuh berhemah dan baku.

aku: nama awak siapa?
rumetku: owh...nama saya fatin
aku: kenapa tadi saya tanya xjawab
rumetku: saya tak paham apa yang awak cakap tadi


Akhirnya tahulah aku bahawa rumetku itu tak paham loghat yang aku guna tu. Ye lah aku cakap loghat utara yang mashyuk pekat tu die plak speaking ala2 key ell. Mana nak sama tambah plak dei orang jawa. Tapi bila die plak yang speaking jawa aku lah plak yang nganga..termangu-mangu tak paham..haha. Mana la aku taw kalo dia tu xpaham apa yang aku cakap haha....aneh btol.Dia kata lagi aku cakap cepat sangat....huhu


Hm...bukan setakat dia je yang cakap macam2 classmate aku pun complain cam2 gak. 1st time aku nk perkenalkan diri sampai tiga kali aku kena ulang sebut nama aku yang panjang berjela2 sampai dorang sume puas ati..kata dorang aku cakap cepat sangat...
tapi Alhamdulillah sekarang aku dah bleh kawal gaya percakapan aku yang dulunya macam nak merempit 2 jadi lebih lembut dan perlahan...haha(bajet je tu)


Dalam aku berprasangka kat rumet aku tu tetiba aku rasa pelik sebab dia x macam apa yang member aku gambarkan...lain sangat. 1st day tu masa kat dalam dewan rumet aku tu nanges sebab die sedih. Aku pun pujuk lah dia seadanya sebab aku bukannye reti pujuk orang pn.Malam tu dia demam plak aku lagi lah nek gelabah sebab die asek cakap pelik2 je. Esoknye dia ajak aku makan ais krim. Aku marah die sebab demam-demam pn nak makan ais krim tapi dia nak jugak.Rupa-rupanya dia kalo demam kena makan ais krim...erm baru lah ku tahu....


Lama-lama aku dah mula tukar persepsi tentang dia(termasuk budak-budak johor lain) dan dah jadi kawan baik pun. dah masuk dua tahun kami dok bilik sama-sama, makan sama-sama, study sama-sama, main sama-sama, outing sama-sama and everything we shared together. Walaupun kami slalu gaduh-gaduh tapi tu juz penambah rasa je dalam hidup ni...kalo hidup kite ni asek smooth je xsyok jugak kan x happening la...


Lastly...my dear roomate I LOVE YOU more than my handphone hehe....
gurau je tu...


my roomate...ku sayang kamu
ku harap kau juga begitu...=)
SUBJEK :KREATIVITI DAN SENI KANAK-KANAK(PSV 3103)

TAJUK :TOKOH-TOKOH PENDIDIK DAN PENGKAJI LUKISAN KANAK-KANAK GEORGES HENRI-LUQUET



TEORI PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK MENURUT GEORGES HENRI-LUQUET


Diperkenalkan pada tahun 1926.

Teori perkembangan artistik kanak-kanak yang diperkenalkan bermula dari peringkat contengan.

Pada peringkat ini, lebih kepada aktiviti peniruan dan diterjemahkan melalui contengan

Dibahagikan kepada empat peringkat:

1.Peringkat Fortuitous realism
2.Peringkat Failed Realism
3.Peringkat Intelectual Realism
4.Peringkat Visual Realism



Peringkat Fortuitous Realism


Peringkat awal lukisan kanak-kanak - gambaran yang dihasilkan pada peringkat contengan membentuk imej dan objek yang hampir sama dengan objek sebenar.

Menarik kerana imej yang hampir sama itu dihasilkan dengan secara tidak sengaja.


Peringkat Failed Realism


Imej secara tidak sengaja itu diperbaiki dan diperhalusi supaya dapat imej yang sebenar.

Lukisan hampir sama dihasilkan berulang kali.

Namun tidak dapat diteruskan kerana imej objek tersebut sentiasa berubah daripada imej asal yang diperolehi secara tidak sengaja tadi.


Peringkat Intelectual Realism


Kanak-kanak mula melukis ikut apa yang mereka tahu dan lihat.

Penghasilan karya adalah dalam bentuk lukisan yang ringkas namun dilukis dengan baik.


Peringkat Visual Realism

Memperlihatkan keupayaan kanak-kanak untuk melukis imej yang ada perspektif dan kadar banding.
Ada percubaan untuk melukis imej 3 dimensi di atas kertas lukisan dan percubaan ini dianggap satu pencapaian yang baik.

Slot Cikgu Seni:::sekadar berkongsi


SUBJEK :KREATIVITI DAN SENI KANAK-KANAK(PSV 3103)

TAJUK :TOKOH-TOKOH PENDIDIK DAN PENGKAJI LUKISAN KANAK-KANAK SIR HERBERT READ


BIOGRAFI SIR HERBERT READ

Nama penuh : Herbert Edward Read
Tarikh Lahir : 4 Disember 1893
Tempat Lahir : Kirkbymoorside, North Yorkshire.
Pekerjaan : Penyajak, Sejarawan, Seni Moden,Pengkritik Seni dan Sastera.
Bangsa : Inggeris
Meninggal dunia:12 Jun 1968



SEJARAH AWAL READ DALAM BIDANG SENI

Read lebih dikenali sebagai pengkritik seni.

Juara dalam artis moden British seperti Paul Nash, Ben Nicholson, Henry Moore dan Barbara Hepworth.

Menjadi rakan kongsi kepada kumpulan seni moden Unit One milik Nash.

Menjadi seorang professor seni halus di University of Edinburgh (1931 – 1933).

Salah seorang penganjur London International Surrealist Exhibition pada 1936 dan editor majalah Surrealism.


PERINGKAT PERKEMBANGAN LUKISAN KANAK-KANAK MENURUT HERBERT READ

Minat Read terhadap seni kanak-kanak merupakan tugasan sampingan pertamanya semasa membuat penafsiran mengenai kepentingan avant-garde.

Subjek seni kanak-kanak pada asalanya merupakan perkara yang kurang penting; hujah mengenai intisari ‘pra-logikal’ dalam kreativiti avant-garde boleh disokong dengan rujukan kepada hak milik nyata dalam seni purba dan gambaran kanak-kanak.

Pengalaman sedia ada memberi perhatian istimewa yang tepat pada masanya kepada nilai kebudayaan, dan lebih serius dalam menguruskan teori kreativiti kanak-kanak sangat berpadanan dengan semangat perjuangannya terhadap avant-garde.

Seni kanak-kanak adalah kuasa tarikan kepada sesuatu falsafah.

Tugasan yang sangat mencabar dalam pendidikan adalah untuk mencegah kanak-kanak daripada kehilangan jalan masuk kepada zaman purba, alam yang asing dan pengalaman terhadap sesuatu budaya yang mana mereka mampu untuk memperlihatkannnya dalam perlambangan.

Read berpendapat bahawa kanak-kanak tidak dapat membezakan antara yang ideal (biasa ) dengan yang sebenar.

Beliau kemudiannya menyedari suatu kualiti tetap yang memberangsangkan dalam seni kanak-kanak mempunyai perkaitan dengan kestabilan komuniti, dan beliau juga menemuinya dengan lengkap pada catan dan arca avant-garde dewasa.

Seni kanak-kanak telah dipandang sebagai sesuatu keburukan persepsi asas kanak-kanak terhadap realiti dunia sekelilingnya, di mana Read mengambilkira tujuan avant-garde yang sangat penting.

Read mendapati kandungan imitasi seni kanak-kanak memerlukan analisis bagi maksud yang tersirat.




"Art is an attempt to create pleasing forms"


*avant garde
hasil kerja yang berkualiti tinggi, idea yang progresif (kamus oxford)
orang dan hasil kerja yang bersifat inovatif dan eksperimental, biasanya tertumpu kepada seni, kebudayaan dan politik(wikipedia)

Monday, July 6, 2009

Slot Cikgu Seni:::sekadar berkongsi


SUBJEK :KREATIVITI DAN SENI KANAK-KANAK(PSV 3103)

TAJUK :TOKOH-TOKOH PENDIDIK DAN PENGKAJI LUKISAN KANAK-KANAK VICTOR LOWENFELD


Biografi Viktor Lowenfeld

Lahir di Linz, Austria pada tahun 1903

Dr. Lowenfeld merupakan lulusan daripada College of Applied Arts di Vienna dan Academy of Fine Arts di bandar yang sama

Tidak lama kemudian beliau telah memperoleh Ijazah Sarjana dalam Pendidikan dari University of Vienna dan telah bertugas sebagai seorang guru sekolah menengah.

Ketika di Vienna, beliau juga telah dilantik menjadi pengarah kesenian kepada Blind Institute.

Pada tahun 1938, Lowenfeld telah berhijrah ke England sebelum kembali ke United States.

Beliau telah bersara pada tahun 1946 selepas berkhidmat sebagai ‘wartime visual aids consultant’ dalam tentera laut.

Lowenfeld telah menyertai Hampton Institute di Virginia pada tahun 1939 sebagai pembantu professor di Industrial Arts dan juga telah berkhidmat sebagai guru seni di institut ini.

Tidak lama kemudian beliau telah dilantik menjadi Pengerusi “Art Department” di institut yang sama.

Lowenfeld kemudiannya berhijrah ke The Pennsylvania State University sebagai professor Pendidikan Seni pada tahun 1946.

Selepas 10 tahun beliau telah menjadi “head of the newly founded Department of Art Education”

Beliau kekal dalam posisi ini sehinggalah beliau meninggal dunia pada tahun 1960

Dr. Lowenfeld juga terkenal dengan “Visual-Haptic theory in Art Education” yang juga merupakan asimilasi daripada kebudayaan Vienna.

Beliau juga merupakan seorang ketua yang aktif dalam National Art Education Association dan The National Committee dalam Pendidikan Seni.




TEORI PERKEMBANGAN ARTISTIK OLEH VICTOR LOWENFELD

Victor Lowenfeld membahagikan perkembangan artistik kepada 6 peringkat:

1)Peringkat Scribbling (2-4 tahun)
2)Peringkat Preschematic (4-7 tahun)
3)Peringkat Schematic (7-9 tahun)
4)Peringkat Dawning Realism/ The Gang Age (9-12 tahun)
5)Peringkat Pseudonaturalistic/Reasoning (12-14 tahun)
6)Peringkat Period If Decision/Adolescent Art (14-17 tahun)


PENGENALAN
Lowenfeld dan Britain (1982) telah memperkenalkan teori perkembangan artistik kanak-kanak yang merangkumi peringkat umur dari 2 hingga 14 tahun.

Peringkat perkembangan artistik mereka merangkumi lima peringkat utama iaitu peringkat scribbling, peringkat preschematic, peringkat schematic, dawning realism, peringkat pseudonaturalistic dan peringkat adolescent art.


Peringkat Scribbling (2-4 tahun)

Kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal

Proses menconteng menyebabkan pergerakan badan dan membangunkan koordinasi otot moto tangan.

Apabila kanak-kanak telah mampu menguasai pergerakan tangan dan badan, mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.


Peringkat Preschematic ( 4-7 Tahun )

Memperlihatkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis objek disekelilingnya dengan menggunakan garisan

Contoh :
Ibu bapa dan orang yang rapat dengan mereka dilukis dengan mempunyai karakter tangan dan kaki dan dilukis seolah-olah terapung dan dengan saiz imej yang berbeza-beza.


Peringkat Schematic ( 7-9 Tahun )

Kanak-kanak kurang cenderung untuk melukis imej objek berbanding pada peringkat awal tadi.

Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.

Penekanan lebih diberikan pada cara penyusunan objek dalam imej selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat disekelilingnya.

Contoh :
Kanak-kanak mula membuat percubaan dengan membahagikan ruang pada kertas lukisan kepada 2 bahagian iaitu satah udara dan tanah.

Bagi permandangan satah bawah objek disusun secara melintang dan sama manakala objek udara pula dibiarkan kosong.

Selain itu, lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan berskala besar.

Tidak peka dengan karya mereka sendiri dan tidak kisah dengan lukisan yang dihasilkan oleh rakan sebaya mereka dan gemar untuk berkongsi


Peringkat Dawning Realism / The Gang Age ( 9-12 Tahun )

Kanak-kanak melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu

Perubahan pada peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara realistik dan teliti

Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri

Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta menitik beratkan kualiti karya yang dihasilkan


Peringkat Pseudonaturalistic / Reasoning ( 12-14 tahun )

Kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik dalam menghasilkan lukisan

Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej

Mereka lebih gemar melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata dengan lukisan menerusi imaginasi

Lukisan yang dihasilkan jarang dikongsi bersama dengan rakan sebaya dan perasaan malu dan rendah diri akan timbul sekiranya lukisan yang dihasilkan tidak menarik


Peringkat Period If Decision / Adolescent Art In High School ( 14-17 tahun )

Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses penghasilan karya seni dan penciptaan objek

Peringkat ini memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni

Slot Cikgu Seni:::sekadar berkongsi

SUBJEK :KREATIVITI DAN SENI KANAK-KANAK(PSV 3103)

TAJUK :TOKOH-TOKOH PENDIDIK DAN PENGKAJI LUKISAN KANAK-KANAK (HURWITZ DAN DAY)


PERKEMBANGAN ARTISTIK OLEH HURWITZ DAN DAY

Hurwitz dan Day telah membahagikan tahap perkembangan artistik kanak-kanak kepada tiga peringkat iaitu:

1) Peringkat Manipulatif ( 2-5 tahun )
2) Peringkat Membuat Simbol ( 6-9 tahun )
3) Peringkat Pra Remaja ( 10-13 tahun )



Peringkat 1: Peringkat Manipulatif/zaman awal kanak-kanak (2-5 tahun)

-Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
-Lukisan tidak realistik(banyak guna garisan)
-Garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang.
-Boleh melukis rupa
-Pada peringkat ini aktiviti melukis lebih kepada kepuasan dan keseronokan
-Melukis/memegang peralatan melukis adalah mengikut gaya dan cara yang mereka sukai
-4 peringkat contengan pada peringkat manipulatif:

1.Contengan garisan tidak terkawal
2.Contengan garisan terkawal
3.Contengan rupa terkawal
4.Contengan rupa



Peringkat 2: Membuat Simbol (6-9 Tahun)

-Boleh menghasilkan simbol
-kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol.
-Kawalan tangan mula seimbang
-Persekitaran mempengaruhi lukisan mereka.
-Biasanya ia suka melukis objek-objek yang hampir dengan diri/pengalaman mereka(contoh; rumah, kakak, abang, emak, ayah, bilik tidur dan lain-lain)
-Imej yang penting biasanya dilukis lebih besar(contoh; bapa, orang lebih besar daripada latar belakang)
-Warna disesuaikan (contoh; langit biru, pokok hijau)



Peringkat 3: Pra-Remaja (10-13 Tahun)

-Cuba melukis figura dengan saiz yang betul (mengikut kadar banding)
-Lukisan lebih rasional-pilih warna yang tepat-ada bayang-bayang- perspektif-lebih realistik.
-Lukisan figura pula mula dilukis dengan menitikberatkan daya saiz sebenar objek.

Slot Cikgu Seni :::sekadar berkongsi:::

SUBJEK : PENGAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR(PSV3104)

TAJUK: SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR


Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah disusun dalam empat bidang kegiatan iaitu:

1. Menggambar
2. Membuat Corak dan Rekaan
3. Membentuk dan Membuat Binaan
4. Mengenal Kraf Tradisional

Setiap bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual serta menghargai nilai baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.

1. MENGGAMBAR

Bidang kegiatan ini menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran serta kemampuan murid terhadap aspek melukis serta kegiatan membuat gambar dengan pelbagai media dan teknik yang menekankan aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi.Antara kegiatan dalam bidang ini ialah:

1.1 Lukisan
1.2 Catan
1.3 Kolaj
1.4 Montaj
1.5 Cetakan
1.6 Resis
1.7 Gosokan
1.8 Stensilan
1.9 Percikan
1.10 Gurisan
1.11 Capan
1.12 Mozek
1.13 Poster

Bidang ini menekankan perkembangan imaginasi, kreativiti dan ekspresi diri.Kegiatan menggambar merangkumi penerokaan kesan seni serta mengenali pelbagai alat, bahan dan kegunaannya.

Kegiatan menggambar akan memperkenalkan pelbagai kemahiran asas dan teknik dalam proses rekaan.Kesedaran melalui pemerhatian alam persekitaran menjadi fokus kegiatan
menggambar. Kegiatan ini dapat memperkembangkan persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka seperti warna, garisan, susunan dan kesannya. Ini akan membolehkan murid menyelaras apa yang dilihat dan dialami dengan apa yang dilakukan melalui gubahan. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara seperti pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita.

2. MEMBUAT CORAK DAN REKAAN

Bidang kegiatan ini memberi peluang kepada murid memahami pelbagai cara untuk menghasilkan corak dan mengaplikasikannya menjadi suatu rekaan lain. Corak dan rekaan tersebut boleh juga dipadankan kepada mana¬mana hasil daripada bidang kegiatan lain seperti binaan, kraf dan sebagainya. Corak terhasil daripada pelbagai teknik dan cara. Antaranya melalui kegiatan seperti:

2.1 Corak tidak terancang secara:

2.1.1 Pualaman
2.1.2 Tiupan
2.1.3 Titisan
2.1.4 Ikatan dan celupan
2.1.5 Renjisan dan percikan

2.2 Corak terancang secara:
2.2.1 Lukisan
2.2.2 Catan
2.2.3 Cetakan
2.2.4 Capan
2.2.5 Lipatan dan guntingan
2.2.6 Resis
2.2.7 Kolaj
2.2.8 Kaligrafi

Bidang ini membolehkan murid mengenali dan mengkaji pelbagai corak dalam alam dan kehidupan seharian. Bahagian ini menegaskan kegiatan mengenal motif dan olahannya untuk menghasilkan rekaan corak tertentu. Kegiatan ini memberi peluang kepada murid membuat rekaan corak tidak terancang, corak terancang dan juga corak tradisional dengan teknik tertentu. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara seperti pergerakan, peragaan dan
lakonan.

3. MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN

Bidang kegiatan ini menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan. Berpandukan aspek tersebut murid dapat memahami dengan lebih jelas bila mereka membentuk dan membina sesuatu model. Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan juga mendedahkan murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini memberi peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan, semasa menjalankan proses penghasilan seni.Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan tiga dimensi merangkumi aktiviti seperti:

3.1 Arca timbul
3.2 Asemblaj
3.3 Mobail
3.4 Stabail
3.5 Model
3.6 Diorama
3.7 Boneka
3.8 Topeng
3.9 Origami

Kegiatan membentuk dan membuat binaan memberi peluang kepada murid membuat rujukan kepada objek sebenar. Perbandingan ini akan memberi kesedaran bahawa idea dan kreativiti mempunyai fungsi dan makna. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Keg iatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara seperti pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita.

4. MENGENAL KRAF TRADISIONAL

Kraf tradisional boleh didefinisikan sebagai perusahaan (kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarakat yang diwarisi turun-temurun. Di sekolah rendah, murid diperkenalkan dengan kraf tradisional seperti :

4.1 Alat domestik
4.2 Alat permainan
4.3 Alat pertahanan diri
4.4 Perhiasan diri (ornamen)
4.5 Batik
4.6 Tekat
4.7 Ukiran
4.8 Tenunan
4.9 Anyaman
4.10 Tembikar

Bidang ini memberi kesedaran tentang adanya beberapa jenis kraf tradisional dalam budaya tanah air. Kegiatan kraf tradisional memperkenalkan fungsi, proses dan teknik
membuat, alat dan bahan, motif, corak dan hiasan. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran yang merangkumi pengenalan, proses pembuatan serta mengenali tokoh-tokoh bagi setiap bidang kraf yang dinyatakan. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara seperti pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita.

Sunday, July 5, 2009

Slot Cikgu Seni :::: sekadar berkongsi

SUBJEK : PENGAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR(PSV3104)

TAJUK: SEJARAH PERKEMBANGAN KURIKULUM KBSR PENDIDIKAN SENI VISUAL SEBELUM DAN SELEPAS MERDEKA


Pendidikan Sebelum Merdeka

Pendidikan Seni Visual (PSV) bermaksud proses penghasilan karya seni dengan melibatkan aspek pemahaman,penghayatan dan kritikan mengenai perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan konsepsi murid. Dahulunya PSV dikenali sebagai subjek Lukisan dan Pertukangan Tangan. Setelah beberapa perubahan berlaku mengikut peredaran dan keperluan semasa, maka mata pelajaran Lukisan dan Pertukangan Tangan telah ditukar menjadi mata pelajaran Pendidikan Seni. Setelah beberapa tahun mata
pelajaran Pendidikan Seni diperkenalkan ia telah diubah pula menjadi Pendidikan Seni Visual atas kesedaran masyarakat terhadap kepentingan Pendidikan Seni Visual dalam kehidupan.

Sebelum kedatangan kuasa penjajah pendidikan di Tanah Melayu berbentuk bukan formal dan tidak memberatkan perkembangan kongnitif pelajar-pelajar. Corak pendidikan yang ada pada ketika itu berjalan seperti biasa dengan pengajaran al-quran, tingkah laku,dan akhlak yang baik, pengetahuan kerohanian dan seni mempertahankan diri. Ini termasuklah pelajaran awal dalam bidang kraftangan serta perintis dalam bidang pertanian, perikanan dan perburuan. Pendidikan Melayu yang awal menekankan pengajaran Quran dan pengetahuan asas membaca, menulis dan mengira(3M). Pendidikan Melayu diadakan hanya diperingkat rendah sahaja. Anak-anak Melayu yang bercita-cita tinggi dan ingin melanjutkan pelajaran terpaksa memasuki sekolah menengah Inggeris di bandar. Tujuan utama sekolah-sekolah Melayu diasaskan pada abad ke 19 dan awal abad ke 20 ialah untuk membolehkan anak-anak Melayu terus kekal di desa, mewarisi kemiskinan keluarga. Oleh itu pendidikan yang berbentuk sekular dalam bahasa melayu dihadkan kepada empat tahun sahaja dengan skop dan kokurikulum yang terhad. Pendidikan Melayu tidak dapat mengubah cara hidup orang Melayu atau menyumbangkan kepada mobiliti menegak di kalangan masyarakat Melayu.

Kitab Pedoman Guru Penggal Kedua (1929) telah digunakan oleh guru-guru Melayu untuk mengajar pelbagai mata pelajaran termasuk Lukisan dan Pertukangan Tangan di sekolah-sekolah Melayu di seluruh tanah air pada masa itu. Kitab Pedoman Guru Penggal I (1928) dan Kitab Pedoman Guru Penggal II (1929) yang disusun oleh O.T. Dussek dan Muhammad Hashim bin Haji Taib adalah buku pertama yang ditulis di Malaya mengenai kaedah mengajar mata pelajaran Lukisan dan Pertukangan Tangan. Buku ini sangat penting digunakan oleh guru-guru yang mengajar mata pelajaran ini di sekolah-sekolah Melayu di Malaya etika itu.

Kepentingan buku ini boleh dilihat dari segi kaedah mengajar Pendidikan Seni yang dirancang dari unsur-unsur yang senang sehinggalah kepada yang lebih susah. Misalnya kaedah asas menggunakan alat dan bahan seperti pensel, pemadam, dan pembaris diperkenalkan. Kemudian diikuti dengan latihan asas membuat garisan. Diikuti pula dengan latihan melakar bentuk-bentuk asas seperti bulat, empat segi dan segi tiga, sehinggalah kepada yang lebih sukar seperti melakar objek bunga dan binatang berasaskan kepada bentuk-bentuk geometrik yang telah dipelajari.Bahantara pensel dan dakwat telah digunakan di sekolah-sekolah Melayu alam pelajaran Lukisan dan Pertukangan Tangan sejak tahun 1900-an. Meluasnya penggunaan pensel dan pena dakwat dalam kalangan pelajar Melayu dan orang Melayu yang berminat dalam bidang artistik menyebabkan bertambahnya keinginan untuk menghasilkan karya-karya yang bersifat lakaran dan sekali gus memperlihatkan kepentingan konsep visual dalam pengilustrasian buku.

Pada awal abad ke 20, bagi menampung permintaan yang bertambah terhadap Pendidikan menengah, Maktab Melayu Kuala Kangsar diasaskan mengikut model English Grammar School pada tahun 1905. Akan tetapi, sekolah ini adalah khas untuk golongan bangsawan sahaja. Latihan guru-guru Melayu dimulakan pada tahun 1984 di Teluk Belanga, Singapura. Pada tahun 1922, bagi memenuhi permintaan yang bertambah terhadap guru-guru sekolah Melayu yang berkelayakan, Maktab Perguruan Sultan Idris telah ditubuhkan atau dikenali sebagai Sultan Idris Training College (SITC).Di sini mata pelajaran Pendidikan seni telah diajar di samping subjek-subjek lain. Komponen subjek Pendidikan Seni diajar bersama-sama dengan pertukangan tangan seperti membuat bakul dan lain-lain seni pertukangan rakyat ketika itu. Sukatan pelajaran yang digunakan adalah pelajaran menggunakan mengkuang untuk membuat bakul bagi tahun pertama. Mereka dikehendaki mencipta corak-corak baru dengan menggunakan rotan dan buluh. Kerja-kerja tahun pertama disambung pada tahun ke dua dan penggunaan rotan dan buluh adalah lebih meluas lagi pada tahun ketiga. Buku teks yang digunakan
ialah ‘Kitab Rajah-rajah Anyaman’ oleh guru anyaman Mr. W. Olaguera.


Perkembangan Pendidikan Awal Merdeka

Selepas perang dunia kedua perkembangan politik negeri China, India , dan negara jiran banyak berubah , Masyarakat pendatang menganggap Tanah Melayu sebagai tempat kediaman mereka dan kebangkitan nasionalisme Melayu melihatkan tentang masalah kerumitan kaum tentang pendidikan.

Orang Melayu mula mendesak ,supaya Kerajaan membaiki mutu pendidikan di sekolah - sekolah Melayu serta menambahkan peluang bagi melanjutkan pelajaran. Sebuah jawatan kuasa ditubuhkan iaitu Jawatankuasa Barnes. Laporan Barnes ini diterbitkan pada awal tahun 1951, dan mencadangkan supaya ditubuhkan sekolah-sekolah kebangsaan dari bahasa berbilang kaum sama ada menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Melayu sebagai pengantar utamanya. Sekolah Cina dan Tamil akan ditukar secara beransur - ansur kepada sekolah Kebangsaan dengan memperkenalkan aliran Kebangsaan. Cadangan tersebut ditentang hebat oleh orang Cina.

Laporan Fen wu , memperakukan untuk mengekalkan serta pembaikan Sekolah Cina telah memburukkan lagi pertikaian yang hangat tentang pendidikan di Tanah Melayu ,Laporan Jawatankuasa Fen Wu telah mengemukakan cadangan-cadangan yang pada asasnya menyokong konsep penggunaan tiga bahasa iaitu bahasa melayu, bahasa Inggeris, dan bahasa Cina dijadikan bahasa pengantar.

Pendidikan Malaysia

Beberapa kajian telah dibuat untuk mendapatkan formula terbaik bagi sistem pendidikan di Tanah Melayu pada masa itu. Walau bagaimanapun setelah mendapat kemerdekaan, Akta Pelajaran 1961 telah dijadikan dasar kepada sistem pendidikan di negara ini. Justeru itu Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) telah diperkenalkan. Mata pelajaran yang diajar oleh guru-guru dana dipelajari oleh murid-murid dalam KLSR antaranya ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Tawarikh, Ilmu Alam, Hal Ehwal Tempatan, Tata Rakyat, Jawi,Pendidikan Agama Islam, Lukisan dan Pertukangan Tangan, Pendidikan Jasmani dan lain-lain.

Persekolahan peringkat rendah di negara ini berterusan mengikut kehendak KLSR sehinggalah kajian dibuat pada tahun 1974 hingga 1979 oleh jawatankuasa diketuai Dr.Mahathir Mohamad bagi melihat kesesuaian KLSR ini. Laporan kajian yang dikeluarkan pada tahun 1979 mendapati bahawa KLSR sudah tidak relevan lagi dan perlu diganti dengan kurikulum ynag baru. Implikasi daripada laporan ini ialah pengenalan kepada Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) pada tahun 1982.Namun begitu, pada tahun 1988 KBSR telah disemak semula bagi mengenal pasti kelemahan dan kekuatannya. Lanjutan itu, KBSR yang dikenali pada asasnya sebagai Kurikulum Baru Sekolah Rendah ditukar menjadi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Dari segi kurikulum, mata pelajaran-mata pelajaran yang telah sedia ada mengalami perubahan bagi membantu murid menghadapi cabaran masa depan termasuklah Pendidikan Seni Visual.

Kementerian Pendidikan Malaysia telah memainkan peranan yang positif dalam membangunkan dan memperkembangkan kurikulum Pendidikan Seni Visual. Hal ini dapat dilihat berdasarkan semakan terhadap Kurikulum Pendidikan Seni Visual itu sendiri yang telah beberapa kali melalui proses perubahan. Perubahan-perubahan tersebut meliputi aspek falsafah, matlamat, objektif, pendekatan, kaedah dan isi kandungan mata pelajaran tersebut.Retrospektif perkembangan kurikulum ini dapat dilihat seawal pertengahan abad ke-19 apabila kurikulum seni mula diperkenalkan di Penang Free School dengan memberikan penekanan kepada penglahiran pelajar yang mahir dalam kraf (Carline, (1968) dalam Ibrahim Hassan melalui karya Md Nasir bin Hj. Ibrahim-Isu dan Permasalahan Kurikulum Pendidikan Seni Visual).

Selepas merdeka, bermula dari tahun 1965 Kementerian Pelajaran Malaysia telah menggubal dasar baru pendidikan. Melalui dasar baru ini, murid-murid daripada darjah 1 hingga tingkatan 3 akan belajar dua kumpulan mata pelajaran yang dikenali sebagai mata pelajaran wajib dan mata pelajaran elektif.

Kini, sekali lagi kurikulum Pendidikan Seni berubah dengan penekanan kepada melengkapkan perkembangan diri seseorang individu melalui nilai peribadi individu dan pemupukan kesedaran terhadap seni dalam kehidupan sehari-hari serta sikap dalam menghargai hasilan seni sebagai sumbangan kepada warisan budaya dan identiti bangsa. Perubahan-perubahan ini melibatkan falsafah, matlamat, objektif, pendekatan, kaedah dan isi kandungan yang lebih mantap dan akan dapat menarik minat lebih ramai pelajar.

Dalam KBSR, Pendidikan Seni Visual merupakan mata pelajaran wajib yang mesti dipelajari oleh semua murid. Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual digubal selaras dengan perkembangan terkini ke arah mencapai hasrat FPK. Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah sebagaimana yang digariskan oleh PPK padaa tahun 2000 adalah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual. Kandungan kurikulum berupaya membnatu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan Negara, selaras dengan hasrat FPK.Terdapat empat bidang yang terkandung di dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual seperti berikut :

(a) Melukis dan membuat gambar
(b) Membuat corak dan rekaan
(c) Membentuk dan membuat binaan
(d) Mengenal kraf tradisional


Fokus yang diberikan kepada setiap bidang pula ialah pemerhatian aktif, interaksi yang kreatif dengan alat dan bahan, serta aprisiasi aspek seni.


Pendidikan Seni Visual memainkan peranan sebagai pengimbang kepada mata pelajaran lain yang ditawarkan di sekolah-sekolah kerajaan. Mata pelajaran ini menyumbangkan ke arah perkembangan murid-murid melalui peningkatan daya persepsi, estetika dan kraetiviti. Manakala aktiviti seni yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran dilakukan dalam konteks peranan seni sebagai media komunikasi, seni dalam kehidupan dan persekitaran, dan seni sebagai warisan budaya dan identiti bangsa. (Mazlan Mohamad.1996)


Sumber rujukan

Mohd Johari Ab. Hamid (2004). Pendidikan Seni Visual dan Muzik. Tanjung Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mohd Johari Ab. Hamid (2006). Metodologi Pendidikan Seni Visual. Tanjung Malim. Penerbitan UPSI.

Choong Lean Keow,PhD (2009). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia Untuk Program Perguruan Pendidikan Rendah Pengajian 4 Tahun. Kuala Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.

Sufean Hussin (1993). Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem dan Falsafah. Kuala Lumpur.Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmas Suhaimi Mohd Nor (2007). Sejarah Kesedaran Visual di Malaya. Tanjung Malim.Penerbitan UPSI.

Ikhsan Othman dan Norlia Md Salleh (2005).Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah,Aspek-aspek yang Berkaitan. Tanjung Malim. Quantum Books.

Buat Insan Yang Bergelar Sahabat

Ku Sisipkan Bingkisan Ini Buat Teman-temanku Yang Sentiasa Dalam Ingatan

Mengenali seseorang itu kadangkala membuat kita ketawa, mengenali seseorang itu juga kadangkala membuat kita mengalirkan air mata, Sesungguhnya mengenali seseorang itu mampu memberikan kita sejuta rasa....marah,sedih,gembira,sayang dan rindu....Tapi sedarkah kita??? Mengenali seseorang itu sebenarnya adalah satu anugerah...biarpun hadirnya hanya sekadar seketika dan sekadar teman sementara... Bersyukurlah dengan kehadirannya kerana barangkali melaluinya kita mengerti apa itu erti persahabatan.....

Terima Kasih teman-teman kerana memberi ku peluang untuk menjadi insan yang bergelar sahabat di sisi kalian

all about life III

2007 until now….(My new life)

After form 5 I had joined the PLKN at Rimba Taqwa Camp in Sik, Kedah until early of March 2007. At PLKN I had learned too many new thing in my life such as character building, how to do physical activities like marching, rafting, swimming, flying fox and so on. I also take that opportunity to having a valuable friendship with all races and friend from many countries such as Kelantan and Kedah. I also learned a very special lesson that not all teenage get that opportunity. The lesson is about how to conduct or used the M16. It really mean for me. 14 March 2007 is a really excited date for all eightteen teenage all over Malaysia because it was the date that our SPM result out. In that day I feel like to crazy thinking about my result and very stress. I really frightened if my result was not like what I am expect. And at last I get the result. My result is not too excellent like others. But I am still thankful.2 month after my high school graduation I get the offer letter from matriculation centre and also Centre For Foundation’s Study of IIUM (CFSIIUM). I had to make a decision which centre that I want to enter. And at last I choose CFSIIUM as my choice. A month before I enter CFSIIUM I get another offer letter to walk in an interview from Bahagian Pendidikan Guru. I really happy that time because I succeed to get it. I feel that I am a selected star from among the best star.
I never thought of being a teacher trainee before this. I was really hopes that I will pass the interview because I had tried my best there. I have been at CFSIIUM about one month in Law Course before get the offer letter from BPG to make degree in Education Study for Primary School (Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Sekolah Rendah) in Visual Art Study. Because of my deep interest in education study and art I discontinued my study at CFSIIUM and enter Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan which is now known as Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM)Kampus Tengku Ampuan Afzan. In IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan I had to study about 5 and a half year to get degree including my foundation study. My option is Visual Art Study in major. I just finished my foundation study in 2008 and now I am in first year degree of Education Study and also still major in Visual Art Study. I am proud to be a trainee teacher and really hope that I can be a great teacher.



As a Visual art trainee teacher I had to made many masterpiece to complete my semester. Variety moment I had passed in finished my semester. My first time doing painting is very mean for me because it was my first experience to do painting on canvas media by using acrylic. It’s very hard for me because I am lacked of skill and have no experience in it. In my semester three I had explore a new thing in my life. This is my first time make a traditional kite by own. To make a traditional kite is not as simple as we saw but it requires our patient and also our conscientious to come out with a good kite. In passing all this experience I really thankful had friends whose always support me in whatever I am doing. Friend…I love you all so much. Thanks for being my friend. And now I only had to finish another 6 semester of my study to get a degree in this education study. Wow… I am so excited to posting and being a true teacher sooner.

all about life II


1996 until 2006 (Life as a student)

I started primary school in 1996. My first primary school is Sekolah Kebangsaan Ara

Rendang and when I am Standard 2 I had moved to Sekolah Kebangsaan Padang Menora until Standard 6 (2001). So many precious moments I had pass away there. I finished my primary school in 2001 with flying colors and it qualifies me to enter a boarding
school which is 20 km from my house. That school is Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Al-Irshad in district of Kepala Batas, Penang. I am schooling there started from form 1 to form 5 and finished my high school in 2006. I am in professional art stream because really love account and economy. Besides that I also love art. For me art is everything and it inspired me very much.

WHO AM I…??? All about life I




06th September 1989

I was born in 1989 in state of Sarawak in a quiet but sometimes busy town of Kuching,Sarawak in Malaysia. My early years of childhood experience started in teacher quarters near a special river named Rejang River in Sarawak. The commonplace as a teacher to stayed in early of 1980 esspecially for those who is new posting teacher. When I am 2 years old we are moved to my father’s hometown at Penang. The harmony village with colorful life called Kampung Jarak where is located in district of Seberang Perai. I just love the village that surrounded the serene place that we used to live and I had too many cheerful and lovely childhood moments there. I loved to play at paddy field and swimming in the river with my friends that we called it as ‘ban’ in north peninsular Malaysia dialect. Sometimes my grandfather will came and scolded me when he heard that his loved granddaughter were at the river. And with the fastest speed we run into the jungle behind my house to find a place to hide. It really fun for us, but for him as a girl it was not suitable to me swimming in the river. I really missed that pleasing moment.

Friday, July 3, 2009

Sekadar renungan

Sabda Rasulullah S.A.W

" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illabillah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya

Dari Tafsir Hanafi